Opnieuw Belgisch techbedrijf in restaurantreserveringen overgenomen
Tablebooker, het op een na grootste reserveringsplatform voor restaurants in ons land, werd overgenomen door de Europese marktleider Zenchef. Die nam vorig jaar ook al Resengo over, waardoor dus op korte tijd de twee grootste Belgische platformen in buitenlandse handen zijn. Het toont aan dat online restaurantreserveringen een internationale business zijn geworden, waar agressieve schaalvergroting aan de orde van de dag is.
Begin vorig jaar fusioneerden twee grote spelers in wat vandaag restaurant tech wordt genoemd: Zenchef, opgericht in 2010 in Parijs, en Formitable, een grote speler in Nederland. Gesteund door PSG Equity, een investeringsgroep in de markt van software, werden ze Europees marktleider onder de naam Zenchef.
Datzelfde jaar namen ze de Belgische marktleider Resengo over, een bedrijf in 2003 opgericht door bouwkundig ingenieur Dirk Gypen. En nu wordt dus ook de nummer twee, Tablebooker, overgenomen. Die werd in 2012 opgericht door twee Vlaamse whizzkids, en later overgenomen door Restogroup, de groep achter resto.be, die als eerste op de trein van de digitalisering van restaurantreserveringen sprong.
Daarmee bedient Zenchef nu 6.000 restaurants in ons land. En 19.000 restaurants in heel Europa, met meer dan 6,2 miljoen reserveringen per maand.
"Wij zullen onze Europese expansie voortzetten, maar met behoud van een sterke nationale verankering in elk land", zegt Xavier Zeitoun, CEO van Zenchef.
Paul Slootmans, CEO van Tablebooker, treedt tot Zenchef toe als Vice-President of Revenue voor België en Luxemburg.
"Restaurantreserveringen zijn een volwaardige business geworden", zegt Dirk Gypen, CEO van Resengo. "Een systeem van reservatiemanagement is voor restaurants onmisbaar geworden. "
De markt is hyperconcurrentieel en breidt zich alsmaar uit met nieuwe diensten: ontwikkeling en beheer van websites, beheer van sociale media, fotografie, beheer van vouchers, een automatische telefoondienst voor klanten die nog liever telefonisch reserveren, herinneringsmails aan klanten die gereserveerd hebben, het ingeven van kredietkaartgegevens, het storten van een voorschot, enzovoort.
Ook de culinaire gidsen, Michelin voorop, zien brood in deze markt. Zij zagen hun inkomstenmodel, gebaseerd op de verkoop van papieren gidsen, immers instorten. Vandaar dat je nu restaurants kan reserveren via guide.michelin.com, en ook via thefork.com, het reserveringsplatform van TripAdvisor waarmee Michelin een partnership heeft.
Maar Zenchef is niet van plan dat zonder slag of stoot te laten gebeuren. Terwijl Michelin en The Fork met commissies per gereserveerde stoel werken, heeft Zenchef dat systeem overal afgeschaft: "Wij werken vanaf nu uitsluitend met een maandelijkse fee die alle gewenste service dekt."
Na deze overname van Tablebooker schiet er eigenlijk nog maar één Belgische speler van betekenis over in deze techmarkt voor restaurants: TableFever, tien jaar geleden opgericht door Stef Van der Schueren, een vroegere uitgever van een horecamagazine.
"Wij werden in 2022 door Zenchef benaderd, nog voor de fusie met Formitable", zegt Van der Schueren, "Maar ik heb het aanbod tot overname afgeslagen."
Zou hij dat nu ook nog doen? "Wij zijn ervan overtuigd dat er nog plaats is voor nationale spelers die een service op maat bieden, wat grote spelers als Zenchef niet kunnen. Heel wat restaurants zijn er trouwens niet mee gediend om ongevraagd in zo'n grote groep te belanden."
Challengers in de groeiende reservatiebusiness
Zal het, met de professionalisering van de reservatiesystemen, nog mogelijk zijn om zomaar op het laatste ogenblik te beslissen een restaurant binnen te stappen? Voor dat probleem wilde Patrick Delanghe, een ondernemer uit Knokke die er o.m. het Thaise restaurant Boo Raan uitbaat, een digitaal antwoord bieden. Hij lanceerde vorig jaar de app Yeat (een samentrekking van "Yes, Eat"), die je toont welke restaurants nog een last minute tafel vrij hebben, waarna je die tafel ook à la minute kan reserveren. "Zo wil ik de spontaniteit en flexibiliteit in het restaurantbezoek terugbrengen", zegt Delanghe die met Yeat internationale ambities heeft.
Het kan ook minder sympathiek: met de van oorsprong Amerikaanse app Appointment Trader kan je in veelgevraagde restaurants, die vaak volzet zijn, bieden op een vrije tafel. De hoogste bieder krijgt dan de reservatie toegewezen. Klanten die al een reservatie hebben, kunnen hun reservatie via datzelfde platform verkopen. In juni van dit jaar werd de app gelanceerd in Nederland, het is afwachten of dat ook bij ons zal gebeuren. In elk geval zal het niet het laatste idee zijn in de groeiende reservatiebusiness.
|
|