De doorbraak van nieuwe hotelconcepten
De digitale revolutie, en meer bepaald Airbnb, heeft de hotelsector grondig door elkaar geschud. Maar nieuwe hotelconcepten spelen nu in op wat de nieuwe generaties verlangen. "Een hotel is geen slaapfabriek meer."
Als je vanuit de Gare du Nord in Parijs de straat oversteekt en het hotel 25Hours binnenstapt, lijkt het alsof je in het verlengde van het station terechtkomt. De sfeer is niet die van een internationale hotellobby, veeleer van een kleurrijke vintage markt met krantenkiosk en coffeetruck. "Come as you are" staat er op een muur.
Op de eerste verdieping bevinden zich een hippe bar in Afrikaanse stijl en een Midden-Oosters restaurant. Ook in de 237 kamers vind je de eclectische mix van dit hotel terug, ze werden allemaal verschillend ingericht met Aziatische en Afrikaanse decoratie en kunstwerken van artiesten en ambachtslui uit de wijk rond het hotel.
"Die connectie met de lokale gemeenschap is nieuw voor de hotelbusiness", zegt Arnaud Imbert die er met zijn getrimd baardje en los hemd niet uitziet als de general manager van een hotel. "In een klassieke hotelketen, genre Hilton, zijn alle hotels dezelfde, waar ze zich ook vestigen. Ze ploffen als het ware hun eigen identiteit in om het even welke stad of wijk. Wij doen het anders, wij passen ons aan de lokale omgeving aan en betrekken de inwoners, onze buren eigenlijk, bij de inrichting en activiteiten van ons hotel. De stad en de wijk worden binnengebracht in het hotel, het tegenovergestelde van wat klassieke hotelketens doen. Vandaar dat we ook veel lokale mensen aantrekken, om iets te komen drinken en eten, om te vergaderen en events te organiseren."
25Hours werd in 2005 opgericht door de Duitser Christoph Hoffmann, samen met drie partners, allevier met een grote ervaring in de reis- en hotelbusiness. "Zij zagen door de digitalisering hun business in razendsnel tempo veranderen", vertelt Imbert. "Daarom ontwikkelden ze dit nieuwe hotelconcept, aangepast aan de nieuwe tijd. Een belangrijk inzicht daarbij was dat de kracht van een concept als Airbnb ligt in het feit dat je je als toerist, door bij mensen thuis te logeren, integreert in de lokale gemeenschap. Dat gevoel wilde Hoffman ook creëren. En ja, het moest ook goedkoper, want prijs is een andere sleutelfactor achter het succes van Airbnb."
Het concept sloeg aan: 25Hours telt nu al vijftien hotels in steden als Berlijn, Hamburg, München, Wenen, Zürich, Parijs, Kopenhagen, Firenze, Dubai ... En dat succes werd natuurlijk opgemerkt door de klassieke hotelketens: de groep Accor (van o.m. Sofitel, Mercure en Novotel) kocht zich in 2016 voor 30% in. Met de bedoeling de expansie nog te versnellen.
Zelfs wat vroeger een revolutionair nieuw idee was in de reis- en hotelbusiness, slaat vandaag niet noodzakelijk meer aan. Serge Trigano, een Fransman van Algerijnse afkomst, was de CEO van Club Med, zijn vader was een van de oprichters ervan. Maar zelfs hij, die aan het hoofd stond van een van de meest succesvolle hotelconcepten van de vorige eeuw, vond dat het tijd was voor iets nieuws: hij noemde het Mama Shelter. Tegelijk haalde hij daarmee zijn gram op de aandeelhouders van Club Med, waaronder de Italiaanse familie Agnelli van Fiat, die hem als CEO aan de kant hadden geschoven.
Samen met zijn twee zonen en de designer Philippe Starck richtte hij in 2008 de eerste Mama Shelter op in Frankrijk. Kleurrijke decoratie, een rooftop bar, een eigen bier dat Shelter heet, een restaurant met lokale gerechten, geregeld live muziek, co-working spaces: ook deze keten brak met de sfeer in traditionele hotels. Vandaag zijn er Mama Shelters in veertien steden doorheen Europa en in Los Angeles.
Opmerkelijk: ook hier kocht de hotelgroep Accor zich in. Hetzelfde deed ze trouwens met The Hoxton, een keten van "open house hotels" die zich ook sociaal en cultureel willen inpassen in elke wijk waarin ze zich bevinden. Dat concept werd bedacht door Sinclair Beecham, de man achter Pret A Manger, een keten van eetbars. Hij transformeerde een parkeergarage in Londen tot een hotel, dat later overgenomen werd door de Indisch-Engelse ondernemer Sharan Pasricha die er een keten van maakte. "Ik wil hotels die méér dan alleen maar slaap verkopen", zo vatte hij zijn visie samen.
Een financieel directeur van diezelfde Accor groep, de Duitser Dieter Müller, zag vanuit zijn functie al heel vroeg de veranderingen in de hotelbusiness. Hij verliet Accor om zelf een nieuwe hotelketen uit de grond te stampen: Motel One. Hij wilde doen wat IKEA voor het interieur heeft gedaan: modern comfort en design aanbieden tegen lage prijzen. De eerste Motel One richtte hij op in de Duitse stad Offenbach in het jaar 2000. Waarna een snelle expansie volgde in Duitsland, gevolgd door andere landen in West- en Oost-Europa: er zijn nu een vijftigtal hotels. Vorig jaar opende de keten een eerste vestiging in New York, net naast de Memorial van 9/11. Omwille van de andere connotaties van de term "motel" in Amerika, werd de merknaam Motel One veranderd in The Cloud One. Iets wat een klassieke hotelketen nooit zou doen.
Een gelijkaardig concept werd in 2008 opgericht in Nederland. Rattan Chadha, een Nederlander met Indische roots, had de opbrengst van de verkoop van zijn kledingmerk Mexx in een nieuw hotelconcept geïnvesteerd: citizenM. Naast modern design en lage prijzen zet de keten ook in op gebruiksgemak (zoals een gratis app waarmee je onder meer kan inchecken, de kamersfeer aanpassen en room service bestellen). Daarbij komt dat citizenM 90% van haar elektriciteit uit hernieuwbare energie haalt, ook een factor die de nieuwe generaties aanspreekt. CitizenM bestaat nu al in een twintigtal steden in Europa en de Verenigde Staden, en ook in Kuala Lumpur en Taipei.
Een gloednieuw concept in de hotelsector is Zoku, dat "het einde van de hotelkamer" aankondigde. Zoku (Japans voor "familie" of "clan") is een hybride concept tussen hotel, huis en kantoor, opgericht door de Nederlandse hotelondernemer Hans Meyer, die ook betrokken was bij citizenM. Het is gericht op de zogenaamde "digital nomads". De kamers ("Zoku lofts") zijn daarom niet, zoals in klassieke hotels, georganiseerd rond een bed, maar rond een tafel en sofa, wat het mogelijk maakt om er zakenrelaties en vrienden te ontvangen. "Een hotel is geen slaapfabriek meer", zegt Meyer hierover. De eerste vestiging ging open in 2015 in een voormalig kantoorgebouw in Amsterdam, nadien volgden Kopenhagen, Wenen en Parijs. Het is allicht niet de laatste vernieuwing in de hotelsector.