De rekening van het restaurant splitsen, waarom kan dat niet meer?
Heeft u het ook al ondervonden? U vraagt op restaurant om de rekening en het btw-kasticket over meerdere personen te splitsen, maar dat kan niet meer. Tenzij tegen een extra kost. Wat is er aan de hand?
In het restaurant Barisdam in Kortemark staat het letterlijk op de spijskaart: "Bij apart betalen wordt een transactiekost aangerekend." Maar ook in andere restaurants wordt het alsmaar moeilijker om de rekening over meerdere personen te verdelen, en zelfs onmogelijk om het btw-kasticket te splitsen, terwijl klanten dit nodig hebben om hun restaurantkost beroepsmatig in te brengen. Vroeger was dat geen probleem, waarom nu wel?
"De witte kassa" is de reden die alle restaurateurs aanhalen. Die werd in 2016 in de horeca ingevoerd om fraude tegen te gaan. Vroeger kon een restauranthouder makkelijk "in het zwart" geld verdienen. Als klanten geen betaalbewijs of btw-nota vroegen, kon hij beslissen om die inkomsten niet aan te geven. Nu is de restauranthouder verplicht om alle bestellingen in te voeren in een kassa die elke verkoophandeling registreert en online verbonden is met de Federale Overheidsdienst Financiën.
"De regels zijn gaandeweg alsmaar verstrengd", zegt Joachim Boudens van de Hertog Jan Restaurant Groep. "Zo legt de fiscus ons nu het principe op dat we maar één btw-kasticket per tafel mogen afleveren. Dat betekent dat we dat kasticket eigenlijk niet meer kunnen splitsen. De rekening betalen met meerdere personen, kan nog wel."
In het restaurant Boo Raan in Knokke worden nog wel twee of meer tickets per tafel afgeleverd: hoe kan dat dan? Eigenaar Patrick Delanghe legt uit: "In het systeem van de witte kassa wordt eerst een proforma-ticket afgeleverd waardoor de klant zijn rekening kan controleren en een vergissing nog rechtgezet kan worden. Op dat moment zijn er dus nog wijzigingen mogelijk. Als aan een tafel dan gevraagd wordt om twee kastickets te krijgen, kan er in het systeem een tafel bijgecreëerd worden, zodat je een deel van de bestellingen naar die nieuwe tafel kan overhevelen. Alleen zal het bedrag op beide tickets niet exact hetzelfde zijn. De rekening kan immers niet zomaar in twee gelijke delen gesplitst worden."
"Die herverdeling van de bestelling over twee tickets vraagt ook extra werk", voegt Boudens daar aan toe. "En zeker als je een grote zaak hebt en als die vol zit, is dat niet evident. Vandaar wellicht dat een aantal restaurateurs daar een extra kost voor aanrekent. Tegelijk werkt het ook ontradend om een gesplitste rekening te vragen."
Delanghe wijst erop dat het betalen met meerdere bankkaarten sowieso een extra kost is voor het restaurant: "Verricht je voor een bepaald bedrag twee transacties met een bankkaart in plaats van één, dan betaal je meer aan de uitgever van die bankkaart. Maar wij rekenen dat niet door aan onze klanten. Daarnaast zijn er natuurlijk ook andere betaalmogelijkheden, zoals Payconiq. Maar niet alle restaurants bieden dat aan."
Heel wat restaurateurs vinden ook dat er al zoveel regeltjes in de horeca zijn, en zoveel speciale wensen van klanten (allergieën, intoleranties, vegetarisch, veganistisch), dat de gesplitste rekening er echt niet meer bij kan.
Jurgen Lijcops van het restaurant Glass in Antwerpen ziet dat anders: "Vergeleken met andere problemen in de horeca, is het splitsen van de rekening een kleinigheid. Natuurlijk moet de vraag komen vóór het kasticket geprint is, anders kunnen wij niets meer doen. Maar wij zien dat als een service naar onze klanten toe. Wij hebben natuurlijk een klein restaurant met slechts twintig plaatsen, ik kan me voorstellen dat het anders is als je honderd klanten moet bedienen."
Hij heeft een advies voor mensen die de rekening willen splitsen: "Zeg dat meteen bij het binnenkomen, zodat de restaurateur dit in zijn kassasysteem kan voorzien."
"Dan moet je onderling nog wel beslissen wie die ene fles wijn voor zijn rekening zal nemen", stipt Delanghe aan. "Want de kostprijs van een fles doormidden delen, dat kan niet meer. "
Boudens wijst op een andere moeilijkheid: "Het kassasysteem stuurt ook de keuken aan, en als je in dat systeem van één tafel meerdere tafels maakt, lijkt het voor de keuken alsof de bestellingen van verschillende tafels afkomstig zijn. Terwijl ze gelijktijdig op dezelfde tafel moeten belanden."
Of hoe de witte kassa onbedoelde problemen creëert voor de klant die een eenvoudige vraag heeft: kunt u de rekening splitsen?