Restaurants met de beste prijs/kwaliteit volgens culinair recensent Bruno Vanspauwen

Het juiste wijnglas voor uw tafel?

Foodnews

Het juiste wijnglas voor uw tafel?

Claus Riedel, oprichter van de gelijknamige fabrikant van wijnglazen, veroorzaakte een revolutie in het proeven van wijn. Lange tijd werd het wijnglas beschouwd als een neutraal recipiënt. Riedel toonde aan dat een wijn pas echt tot ontplooiing komt in een aangepast glas. Daarom ontwikkelde hij verschillende glazen voor verschillende wijnen. Wat hem commercieel goed uitkwam: hij bouwde er een wereldmerk mee uit.

De familie Riedel, van Tsjechische origine, maakte van oudsher glas in de regio Bohemen, wereldbekend als centrum van het glasblazen. Na 1945 vestigde Claus Riedel zich in het Oostenrijkse Kufstein, temidden van wijngaarden. Een van de wijnbouwers vroeg hem een wijnglas te ontwerpen. Het begin van een passie die hem niet meer losliet.

Riedel ontdekte dat een bepaalde glasvorm bepaalde aroma's in de wijn meer of minder benadrukt. Een gekend voorbeeld is de versmalling van het glas bovenaan, zodat de aroma's verzameld worden op de plaats waar je het glas aan de neus of de mond zet. Een groter glas bevordert dan weer de aromatische expressie van een wijn, omdat de grotere ruimte voor een snellere toevoer van zuurstof zorgt.

Riedel ontwierp ook glazen met het doel de wijn naar een bepaalde plaats in de mond te leiden. Zo "stuurt" een glas voor zoete wijn de drank naar de zijkanten van de tong, omdat daar de zuren het best worden waargenomen en er dus meer smaakevenwicht ontstaat. Een glas voor riesling, een wijn met veel zuren, doet de wijn vooraan op de tong terechtkomen, waar het fruitige zoet beter tot expressie komt.

Stilaan begon elke wijnstreek in de wereld een glas, speciaal voor haar wijnen, aan te vragen, zodat de collectie alsmaar uitbreiding nam. Ook op artistiek vlak werden de glazen geroemd. Ontwerpen van Riedel staan in de permanente collectie van het Museum Of Modern Arts in New York.

Glazen van Riedel zijn duur, vandaar dat de familie het glazenbedrijf Spiegelau kocht, om ook het goedkopere segment van de markt te kunnen bedienen.  

De grootste concurrent is Schott Zwiesel, dat deel uitmaakt van Schott AG, een grote multinational van glas voor de meest verscheiden toepassingen. Riedel, Spiegelau en Schott Zwiesel hebben samen drievierde van de wereldproductie van wijnglazen in handen. Ze krijgen concurrentie van nieuwe designproducenten als Zalto uit Oostenrijk en Rona uit Slowakije.

Basiskenmerken van een goed wijnglas:

- Ruim, zodat de wijn kan "ademen".

- Licht, zodat je bijna alleen het gewicht van de wijn voelt.

- Een fijne rand, waar je van de wijn nipt.

- Een fijne lange steel, waar je het wijnglas vastneemt.

- Een kelk die bovenaan licht naar binnen toe loopt.

- Blinkend van netheid en vrij van geuren



toegevoegd op 30.12.2015