Uit eten zonder reservatie
Is het niet jammer dat je voor je favoriete restaurant vaak weken en zelfs maanden op voorhand moet reserveren? Dat je niet zomaar ongepland een restaurant kan binnenstappen om er te eten? Sommige chefs vinden dat ook en voorzien plaatsen voor walk-ins of last minutes. Of schaffen de reservaties gewoon af.
Antwerpen
- Humm
Dit op het Midden-Oosten geïnspireerde en plantaardige eethuis is elke dag doorlopend open van 9 tot 23 u. (op maandag van 17 tot 23 u.). Je kan hier dus ontbijten, lunchen, dineren en alles daartussen, ter plekke of in take-away. Die flexibele formule zet klanten ertoe aan om ook zonder reservatie binnen te wandelen. "Vooral 's middags", zegt eigenaar Frederik Vercammen, "want 's avonds blijft 75 tot 80% van de klanten toch online reserveren. Zo zijn ze zeker van hun tafel, steeds meer klanten zijn zelfs heel specifiek over welke tafel ze willen. En ook voor ons blijft deze structuur van reservaties belangrijk om mensen goed te kunnen ontvangen en rendabel te zijn."
Valt iemand toch binnen zonder reservatie, dan kan die gerust even wachten op een vrije tafel: " Sowieso is ons concept er niet op gericht om uren aan een tafel te zitten", zegt Vercammen.
humm.love
- Le Pristine Café
Iedereen kent intussen Le Pristine van Sergio Herman. Het Zeeuws-Italiaanse restaurant valt op door zijn schitterend interieur, warme sfeer, feilloze bediening en verrukkelijke gerechten. Gevolg: tijdig reserveren is de boodschap. Maar kent u ook Le Pristine Café, vooraan in dezelfde ruimte? Dat is doorlopend open van 12 tot 23 u. en vooral bedoeld voor walk-ins zonder reservatie. Die kunnen dan kiezen uit kleinere gerechten, enkele pasta's en kleine pizza's uit de houtoven. Toch zin om in Le Pristine Café te reserveren? Dat kan, maar alleen vanaf 18 u.
lepristine.com
- Veranda
Toen chef Davy Schellemans zijn restaurant verhuisde naar een grotere locatie, installeerde hij vooraan een walk-in bar, een plek voor ongeveer 30 mensen waar je zomaar kon binnenwandelen om iets te drinken en kleine gerechten te eten: "Ik wilde dat omdat ik zelf graag ergens onverwachts ga eten, het creëert ook een spontane vibe in je zaak." Maar nu is Schellemans ermee gestopt: "Ik merkte dat klanten zelf de zekerheid van een gereserveerde tafel verkiezen. En dat ik de plaatsen in mijn bar vrij hield terwijl er voldoende klanten waren die ze wilden reserveren. Daarom heb ik mijn bar nu geïntegreerd in het restaurant."
Schellemans heeft het concept niet volledig afgezworen: "Ik hou nog altijd van het concept, en dus blijven walk-ins welkom. Maar er moet plaats zijn, natuurlijk, of de klant moet bereid zijn om even te wachten tot er een tafel vrij komt."
restaurantveranda.be
Brussel
- Nightshop
De Britse Jocasta Allwood heeft van bij het begin gebroken met alle geplogenheden van een klassiek eethuis: het lijkt eerder op een opslagplaats dan op een restaurant, gedekte tafels kent men hier niet, de jongedames die koken zijn niet afgestudeerd aan een hotelschool, en ... je kan niet reserveren. Waarom zou je? De sfeer is hier zodanig relaxed dat iedereen met plezier op een plaatsje wacht. Sowieso zijn de natuurlijke wijnen die sommelière Allwood schenkt, zodanig lekker dat het wachten geen straf is.
instagram.com/nightshop.brussels/
- Le 203
Chef Richard Schaffer, die in Zuid-Afrika, Nieuw-Zeeland, Australië en Frankrijk werkte, heeft het hele systeem van reserveringen gewoon afgeschaft. Hij past het "first come, first served"-principe toe. Om zijn kosmopolitische keuken te ontdekken, moet je dus zorgen dat je tijdig arriveert in zijn restaurant, zo genoemd naar zijn huisnummer. Hijzelf raadt aan even vóór 19 uur te komen, ofwel voor de tweede shift vanaf 20.30 u. 's Middags zou er altijd plaats zijn.
le203.com
- Le Dillens
Je kan er 's morgens ontbijten, 's middags lunchen, in de vooravond aperitieven en 's avonds dineren, en tussendoor kan je er terecht voor een glas wijn of bier met een hapje, elke dag doorlopend van 8 tot 22 uur (zaterdag en zondag van 10 tot 22 uur). "Je kan reserveren maar het hoeft niet", zegt chef Benjamin Rauwel. "Is er geen plaats, dan wacht je gewoon even aan de bar en drink je een glas wijn of bier. Of je kan aan de toog eten." Le Dillens is een uitzondering in onze vaderlandse restauratie: een altijd-voor-iedereen-open-concept waar de jonge trendy community van onze hoofdstad dagelijks verzamelen blaast. "Maar", zo zegt Rauwel, "dit is alleen mogelijk in een drukke buurt waar sowieso veel volk woont en werkt. Onze andere zaak, Ivresse, ligt wat meer afgelegen, en daar merken we dat klanten zeker willen zijn dat er een tafel vrij is. En dus reserveren ze online."
ledillens.be
- Fernand Obb
De kat van de eigenaar heet Fernand, en Obb verwijst naar Obbrussel, zoals de hoger gelegen Brusselse gemeente Sint-Gillis vroeger genoemd werd. Het zegt alles over de prettig relaxte sfeer die er in deze "Belgian deli" hangt. De "delicatessen" bestel je aan de toog om mee te nemen of ter plekke op te eten: garnaalkroketten, pistolet met pastrami of américain préparé, hamburger, frikadel, een gefrituurde wafel van aardappel. Cédric Mosbeux ontdekte het concept "deli" in New York en stelde vast dat dit in de hoofdstad van Europa nog niet bestond. En net zoals in New York hoef je hier niet te reserveren, het kán zelfs niet. "No reservation", zegt de website klaar en duidelijk.
fernand-obb.be
- Gazzetta
In deze Italiaanse wijn- en eetbar ben je van maandag tot en met zaterdag van half elf 's morgens tot elf uur 's avonds doorlopend welkom voor een gerecht, een snack, een koffie, of een glas wijn. Dat laatste is op zich al een feest, want de wijnkaart is uitstekend, helemaal gewijd aan Italië. De keuken bekoort met een beperkt maar aantrekkelijk repertoire van eenvoudige dagverse gerechten, zodat de keuken niet overbelast wordt en de klanten niet lang moeten wachten. Zo'n concept leent zich niet tot reservaties, klanten komen gewoon vroeg genoeg vóór de middag- of avondservice. Of net wat later, als de eerste tafels weer vrij komen. Want hier word je niet weggestuurd, mensen wachten binnen of buiten tot er plaats is, terwijl ze nippen van een glas uitstekende wijn. De hoge stoelen en tafels en de vlotte service zorgen ervoor dat niemand hier uren blijft hangen.
gazzetta.be
- Nona
Sebastian Dupont, een Kortrijkzaan die als bankier in Londen werkte, werd door de bruisende horeca van deze wereldstad geïnspireerd om deze keten van hippe pizzeria's op te richten. Hier wordt de Napolitaanse pizza met Belgische bio-ingrediënten bereid in een houtgestookte pizza-oven. De website is duidelijk: "No reservations, walk-in only". Wat natuurlijk makkelijker te realiseren is met een gerecht als pizza dat snel klaar is en snel gegeten kan worden. "Er zijn ook vaste en voorspelbare bezoekpatronen", zegt Dupont. "Zo voorzien we op drukke momenten een persoon extra aan de ingang om wachtende klanten te ontvangen, een wachtlijst op te stellen en voor een aperitief te zorgen."
nonalife.com
Gent
- Elders
Elders ligt inderdaad elders: in een voormalige apotheek in een wat afgelegen grijzige buurt van Gent. Maar binnenin tref je alle kenmerken van een hippe zaak aan: ruw interieur, rockmuziek uit de boxen, jong publiek, open keuken met eettoog, natuurlijke wijnen, en ... de mogelijkheid om zonder reservatie iets te komen drinken of eten op het terras en in de bar. In het restaurant zelf wordt er wel met online reservaties gewerkt. "Maar zelfs daar houden we altijd plaatsen aan de toog en één tafel vrij om mensen toe te laten de dag zelf nog telefonisch te reserveren", zegt chef Tom Pauwelyn, die zelf ook vaak pas op het laatste moment beslist om ergens te gaan eten.
elders.gent
- Publiek
Je ziet het meteen als je website van dit restaurant opent: "Dagelijks last-minute plaatsen beschikbaar!" Ex-Flemish Foodie Olly Ceulenaere doet dit vanaf het prille begin, en is er niet mee gestopt: "Het overkomt mij zelf vaak dat ik onverwachts wil gaan eten, en dan ben ik altijd blij als ik ergens terecht kan waar het goed is. Daarom geef ik ongeveer 25% van onze plaatsen alleen de dag zelf telefonisch weg. Financieel is dat voor ons niet altijd de beste keuze, er zijn immers dagen dat we al onze plaatsen online kwijt kunnen raken. Maar we doen het niet, omdat we merken dat we met dit systeem dagelijks klanten gelukkig maken. Dat voordeel weegt op tegen de nadelen."
Waarom hij voor die last minutes dan toch nog met een telefonische reservatie werkt? "In een ideale wereld zou ik een restaurant met alléén walk-ins willen. Maar dat is in België niet realistisch. En dat ligt vooral aan de klant zelf die graag zekerheid wil over zijn tafeltje."
publiekgent.be
- Eén twee vijf
Dit gezellige en uitstekende eethuis biedt plaats aan een twintigtal gasten, met daarnaast een toog met vier plaatsen voor last minutes. "Die worden alleen de dag zelf telefonisch weggegeven", zegt chef Tomek Mroszcak, die nog werkte bij Veranda in Antwerpen en bij Kobe Desramaults in Gent. "Meestal geraken we ze op die manier allevier kwijt. Dus blijven we deze flexibiliteit aanbieden. Voor het restaurant zelf is dat niet haalbaar, we hebben die structuur van online reservaties nodig."
eentweevijf.be
- Raaf
Het Gouden Hoofd is altijd een plek geweest waar Gentse chefs graag naartoe trokken: hip en wat ruig in een soort kraakpand, met simpele en goedkope kost, en welkom voor walk-ins. Nu is het overgenomen door Aram Schuyesmans en Michel Neerinckx, twee dertigers die nog kookten bij Olly Ceulenaere van Publiek. Zij hebben het systeem van walk-ins behouden in het eerste gedeelte van het restaurant, waar je vanaf 17 uur aan de toog en aan tafels terecht kan voor een glas en een hapje. In het restaurant zelf worden online reservaties aanbevolen.
raafgent.be
Oostende
- Bar Bristol
Dit legendarische volkse eetcafé werd overgenomen door een jong koppel, chef Bruce Lybeer en zijn vrouw Charlotte Arena. Zij bliezen het nieuw leven in maar wilden de sfeer en spirit van het vroegere café niet veranderen. Vandaar dat er geen online reserveringssysteem is, je kan wel een berichtje sturen. Maar zeker Ostendenoaren - jong en oud en families met en zonder kinderen - blijven hier graag onverwachts binnenwippen. "Ze weten intussen op welke dagen dat dit kan, en dat het op vrijdag- en zaterdagavond wat moeilijker is", zegt Lybeer. "Maar met zo'n online systeem zouden we het persoonlijke contact met onze klanten verliezen, en dat willen we niet. Ook de nonchalance die altijd in dit café gehangen heeft, willen we behouden, en onverwachtse bezoekjes horen daarbij. We proberen altijd een oplossing te zoeken."
barbristol.be