Hotdogs eten bij Jeroen Meus
Als één kok heeft bewezen dat je geen gesofisticeerde gastronomie nodig hebt om succes te boeken, dan is het wel Jeroen Meus. Met een vlotte babbel en een paar flauwe grappen geraak je al een heel eind.
Nu heeft hij in Vlaanderen een nieuwe trend gelanceerd, overgewaaid uit Amerika: de betere hotdog, of "haute dog". Meus ziet er meteen een keten in. Véél rendabeler dan zijn restaurant dat hij heeft overgelaten. En een verzekering tegen het onvermijdelijke moment waarop hij als tv-ster gedumpt wordt. Meus weet het beter dan wie ook: het volk wil snel, goedkoop en herkenbaar eten. Al moet er vandaag wel een kwalitatief verhaaltje rond verteld worden.
Zo zijn we van het ene uiterste in het andere beland. Terwijl vroeger alleen een deftig restaurant het decor voor culinair genot kon zijn, worden we nu geacht elke eetkraam langs de weg de hemel in te prijzen. Ik hoed er mij voor: talrijk zijn diegenen die ondermaatse vettigheid vandaag presenteren als hip en gezond. Maar in Würst zijn de worsten en broodjes zonder meer prima, en verschillend volgens de hotdogvariant (van 7,5 tot 10 euro). De garnituur - vaak wat onnodig complex - zorgt voor een plezierige mix van zoet en zuur, mild en pikant, smeuïg en krokant. Voor vegetariërs is er worst van seitan. En er is zelfs een verrukkelijke zoete variant, met "worst" van meringue en garnituur van rode vruchten.
Maar hoe goed intenties en recepten ook zijn, bij dergelijke snelle eetconcepten is de uitvoering cruciaal. In de hectische praktijk wordt die wel eens wat slordiger dan bedoeld: warrige garnituur, te veel saus, uit elkaar vallende broodjes ... Iedereen moet hier bovendien door dezelfde smalle deur naar binnen en met de bestelling in de hand naar het terras buiten, wat voor blokkades zorgt. Terwijl ik het staal van de Vlaamse bevolking in de wachtrij zie aangroeien, krijg ik een visioen van Würst in een pretpark maar niet uit mijn hoofd. Meus zelf is enkele dagen na de opening nergens te bespeuren: komt deze jongen nog buiten als er geen camera's draaien? Intussen heb ik vijf smakelijke "haute dogs" geproefd en is mijn conclusie: niets gaat boven the original "Sauerkraut"!
In Londen combineert het eethuis Bubbledogs hotdogs met champagnes. Zover gaat het hier niet, maar de huischampagne Sélèque is wel prima (€ 10 per glas). Uit de korte wijnkaart verschaft een Côtes du Rhône van de coöperatie van Estézargues ongecompliceerd drinkplezier (€ 30). Er zijn zowaar goede wijnglazen: dat hoort zo als je beweert street- en fastfood op een hoger niveau te brengen.
Met een bijna dagelijkse tv-spot op Eén voor het merk Jeroen Meus kan Würst niets anders dan een succes worden.
Würst, Margarethaplein 1, 3000 Leuven, tel. 016 90 16 90 (geen reservaties), www.wurstdogs.be, open van 12 tot 20 u., gesloten op zondag en maandag.