Restaurants met de beste prijs/kwaliteit volgens culinair recensent Bruno Vanspauwen

Hier is de Haute Dog

Foodnews

Hier is de Haute Dog

Ligt de tijd van het klassieke gastronomische restaurant definitief achter ons?
Eerst kwam de bistronomie onze bestaande ideeën overhoop gooien: plots was het mogelijk om in de informele sfeer van een bistro op gastronomisch niveau te tafelen.
Dan was het de beurt aan de fastfood die "fast good" werd: zorgvuldiger bereid met producten van betrouwbare herkomst. De "gourmet burger", de betere hamburger, werd een groot succes.
Ten slotte werd de "street food" (alles wat in eetkramen langs de weg verkrijgbaar is) in een gastronomisch kleedje gestoken, onder meer in foodtrucks. En zo werd een culinaire remake van de hotdog bedacht.

Opnieuw kwam dit idee - net zoals de hamburger en de foodtrucks - uit Amerika overgewaaid. Zo bestaat in Londen een hip eethuis dat zich Bubbledogs noemt en hotdogs met bijpassende champagnes serveert. Het symbool van de "street food" verenigd met het symbool van de "haute cuisine": het werd een succes.
En nu is de "haute dog" (zoals hij ook wordt genoemd) het Kanaal overgestoken. Tot bij Jeroen Meus, bekend van "Dagelijkse Kost" op Eén, die zo'n "haute dog"-eethuis opende in Leuven onder de naam "Würst". Een pop-upversie ervan stond op Rock Werchter, dat veroorzaakte al lange wachtrijen. Niet voor niets is Meus van plan er een keten van te maken. Samen met topslager Rondou uit Leuven heeft hij er de worsten voor ontwikkeld, en voor de broodjes liep hij stage bij een bio-bakker.
Elke hotdogvariant krijgt zijn passende broodje en worst, samen met een garnituur van groenten en saus. Hij heeft er leuke namen voor bedacht: van "Sauerkraut" (voor de originele versie met zuurkool) over "Mexico '86" (verwijzend naar het WK Voetbal toen de Belgen vierde werden) naar "Beirut" (Libanees), "Bellucci" (Italiaans), "Sirtaki" (Grieks) en "Maharadja" (Indisch). Er is zelfs een zoete variant ("Sugar Daddy") met "worst" van meringue en garnituur van mascarpone en rode vruchten.

Ook andere horeca-ondernemers springen op de trein: voormalig sportjournalist Robin Janssens en ex-voetballer Björn Meeuwsse, eigenaars van de succesvolle hamburgerketen Burgerij, openden Roast, waar naast kreeft, vis en vlees van de grill ook "gourmet hotdogs" op het menu staan. En de eigenaar van de betere hamburgertent Burgers & Booze in Antwerpen opende "Frank and Brut", waar hotdogs geserveerd worden met champagne (een letterlijke kopie dus van Bubbledogs in Londen).

Zal de hotdog een even groot succes worden als de hamburger? Wij voorspellen van wel. Want hij heeft dezelfde troeven: herkenbaar, goedkoop, makkelijk te bestellen en te eten, en uitvoerbaar in vele creatieve variaties.

Hier kan je de nieuwe hotdogs eten:

- Würst, Margarethaplein 1, 3000 Leuven, tel. 016 90 16 90, www.wurstdogs.be, open van 12 tot 20 u, gesloten op zondag en maandag

- Roast, Sint-Aldegondiskaai 62-64, Antwerpen, www.roast.be

- Frank & Brut, Ernest Van Dijckkaai 19-20, 2000 Antwerpen, www.frankandbrut.be

- dot.HOGS: mobiel hotdogkraam van "fastfoodkunstenaar" Gilles Draps, te bestellen voor een event via www.dothogs.be

 



toegevoegd op 24.08.2015